måndag 3 mars 2008

Biceps femoris

Varför har jag såna problem med biceps femoris? D v s den stora muskeln på baksidan av låret.

Beskrivning av problemet som det yttrade sig igår kväll: ömt, stramande vid aktivering, ej vid vila. Särskilt vid sträckning och ännu mer vid sträckning liggande på sidan (typ klassisk Susan Lanefelt-pose...). När jag skulle ta mig mellan soffan och sängen (20 meter) vid läggdags fick jag mer eller mindre släpa benet efter mig. Kunde inte ta såna där markerade steg som min sjukgymnast har sagt åt mig. Muskeln är öm och även senan ner mot muskelfästet nere på utsidan av höger knä.

Varför blev det så? Möjliga anledningar:

  • Hade tränat knästräckning lite tuffare än vanligt tidigare på dagen
  • Muskelbristning p g a krampen? (det var samma muskel som var krampad 14 timmar i sträck efter operationen).
  • Slumpen?

Idag känns det trots allt lite bättre igen...

Det känns som att detta är något onödigt, inte så vanligt problem som inte riktigt hör till den normala bilden av en sådan här rehabilitering. Hur som helst så hämmar det mig rätt mycket i mina försök till att vara duktig med träningen.

0 kommentarer: